تصویرگری عشق، عدالت و آزادی در اشعار البیاتی

پایان نامه
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه بوعلی سینا - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
  • نویسنده هاشم موجرلو
  • استاد راهنما صلاح الدین عبدی
  • سال انتشار 1391
چکیده

ساختار شعر معاصر-در قیاس با شعر سنتی- در پی تغییر در مضمون، دگرگون شد. مضامین جدید در شعر جایگزین مضامین سنتی شدند و به دنبال آن شیوه تصویرپردازی این موضوعات نیز دگرگون گشت. تصویر یکی از ارکان مهم شعر محسوب میشود که از ابتدا شاعران و ادبا به آن توجه خاصی نشان دادهاند و مکتبهای مختلفی بر اساس چگونگی تصویرپردازی در شعر به وجود آمد و در این راستا گاه آن را بر محتوی برتری میدادند و گاه برعکس. از عناصر بنیادین تشکیلدهنده تصویر، صور خیال میباشد که شاعران سنتی آن را یگانه عنصرآفریننده تصویر در شعر میدانستند؛ اما به مرور زمان با ایجاد ارتباط با ادبیات غرب، دامنه ادبیات چه در محتوی و چه در ساختار دچار تحول بنیادین شد و با ورود رمز و اسطوره در شعر، دیگر صورخیال تنها عامل تشکیل دهنده تصویر محسوب نمیشدند. موضوعهای جدیدی از قبیل عدالت، فقر، آزادی و... وارد شعر شدند و شاعران برای دستیابی به آنها از هیچ کوششی دریغ نکردند. در کنار این موضوعها، مضامین گذشته مانند عشق، مدح و... با تغییرهای اساسی همچنان رایج بود. شعر نوین جهان عرب نیز از این قاعده مستثنی نبود. یکی از شاعران معاصر عرب که دستخوش این تغییر و تحولات گشت، عبدالوهاب بیاتی (?9??-?999) بود که سهم عمدهای در نوآوری و آفرینش تصاویر جدید در شعر داشت. وی از شاعران انقلابی و آزادیخواه بود که به دلیل همین عقایدش سالهای بسیاری را در غربت سپری کرد. عقاید سوسیالیستی، رمانتیکی و سورئالیستی شاعر تأثیر بسزایی در خلق تصاویر جدید داشت و توانست از طریق خلق ترکیبهای لغوی جدید، بکار بردن رمز و اسطوره و سود جستن از دیگر ارکان صورخیال، تصویری نو و زیبا از اندیشههای خود در شعر بیافریند.

منابع مشابه

عشق، وطن و آزادی در اندیشه خلیل‌جبران و امین‌پور

آزادی، وطن و عشق مهم‌ترین مؤلفه‌هایی هستند که شاعران و نویسندگان کلاسیک و معاصر، آنها را در آثار و نوشته‌هایشان به‌تصویر کشیده‌اند. جبران خلیل‌جبران و قیصر امین‌پور مانند هر شاعر دیگری از محیط و اوضاع سیاسی‌ـ اجتماعی زمان خویش تأثیر گرفته‌اند؛ و به‌خوبی توانسته‌اند مضامینی مانند وطن، طبیعت، آزادی، عشق، درد و رنج، سیاست و... را به‌تصویر بکشند. این مقاله کوشش تطبیقی است در بررسی دیدگاه دو شاعر م...

متن کامل

عشق، وطن و آزادی در اندیشه خلیل‌جبران و امین‌پور

آزادی، وطن و عشق مهم‌ترین مؤلفه‌هایی هستند که شاعران و نویسندگان کلاسیک و معاصر، آنها را در آثار و نوشته‌هایشان به‌تصویر کشیده‌اند. جبران خلیل‌جبران و قیصر امین‌پور مانند هر شاعر دیگری از محیط و اوضاع سیاسی‌ـ اجتماعی زمان خویش تأثیر گرفته‌اند؛ و به‌خوبی توانسته‌اند مضامینی مانند وطن، طبیعت، آزادی، عشق، درد و رنج، سیاست و... را به‌تصویر بکشند. این مقاله کوشش تطبیقی است در بررسی دیدگاه دو شاعر م...

متن کامل

جلوه ‏هاى عشق در اشعار نزار قبانى

نزار قبانى عاشقانه‏سراى سورى است که در سال 1923م. در دمشق متولّد شد. او را شاعر عشق لقب داده‏اند. درباره نزار قبانى و عاشقانه‏هاى وى دیدگاه‏هاى ضدّ و نقیضى وجود دارد. بعضى معتقدند که این عاشقانه‏ها صرفا محدود به معشوقه بوده و مبتذل است و برخى خلاف این نظر را دارند. در این مقاله به بررسى جلوه‏هاى عشق در اشعار نزار پرداخته شده و با استناد به اشعار و گفته‏هاى خود وى بدان‏جا مى‏رسیم که این عاشقانه‏ها...

متن کامل

تبلور آزادی در اشعار قهّار عاصی

آزادی به‌عنوان یک مقولۀ هنجاری از زمان­های بسیار دور تا امروز در گسترۀ شعر و ادبیات فارسی با ابعاد گوناگون و وسیعی قابل بحث ­است. هر چه به زمان کنونی نزدیک می­شویم، آزادی بارورتر و  پررنگ­تر دیده می­شود. شعر و ادبیات معاصر فارسی افغانستان در دهه­های اخیر، همگام با تحولات اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و نظامی، تجارب تلخ اشغال روس­ها و جنگ­های ویرانگر داخلی را به همراه داشته است؛ بنابراین آزادی به‌عنوان...

متن کامل

عذاب جاویدان: عدالت و عشق الهی

  براساس آموزه‌هایِ دینیِ ادیان بزرگ توحیدی، خداوند در جهان دیگر و در روز داوری بر اعمال و نیات همگان داوری خواهد کرد و این داوری عادلانه است. او به هر عملی، حتی کوچک‌ترین آن‌ها، رسیدگی خواهد کرد و جزای همگان را خواهد داد و از جمله، برخی گناهکاران را به عذاب جاویدان محکوم خواهد کرد. در مورد این آموزة دینی دست‌کم دو اشکال مهم طرح شده است: 1. عذاب جاویدان با عدالت الهی ناسازگار است؛ 2. عذاب جاویدان...

متن کامل

بررسی تطبیقی تجلی عشق در اشعار مولوی و ابن فارض

مولوی و ابن فارض دو شاعر و عارف بزرگ قرن هفتم معتقدند، حیات جاودانه یعنی فنای در عشق، و بالاترین مقام عزّت، درجه بقاء بعد از فناست، زیرا عشق از اوصاف الهی و سرآغاز خلقت بشر است، و ذره ذره عالم با آن سرشته شده است. این عشق در واقع بر «هستی مطلق» دلالت دارد و هر گاه حجاب برداشته شود و ذات یگانه در وجود او تجلی یابد، هر وصفی، وصف اوست و هر شکل و صورتی، از آن معشوق خواهد بود. زیرا ...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه بوعلی سینا - دانشکده ادبیات و علوم انسانی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023